Elder Leland Bell

Original Artwork


Elder Leland Bell, born in 1953 on Wiikwemkoong Unceded Territory, Manitoulin Island, Ontario, is a distinguished Anishinaabe artist whose work beautifully reflects the rich cultural heritage of his community. Raised on Wiikwemkoong and later in Toronto, he graduated from Laurentian University with a major in Native Studies. A member of the Loon Clan and affiliated with the Three Fires Midewiwin Society, he embodies a deep commitment to his Anishinaabe identity, which is vividly expressed through his art.


His artistic journey began in 1972 under the mentorship of the Professional Native Indian Artists Incorporation, known as the “Indian Group of Seven.” Officially starting his painting career in 1976, Elder Bell developed a distinctive style influenced by the Woodland School, featuring stylized figures that convey nurturing, peace, and serenity, often inspired by his family and friends.


Beyond painting, Elder Bell is a dedicated musician and writer. He has collaborated with Shirley Chee Choo and Blake Debassige on music for various film projects, enriching his community's cultural tapestry.

A central motif in Elder Bell’s work is the sacred circle, representing harmony and interconnectedness. He states, “The circle is central to our tradition... what I create is something simple, serene, and peaceful.” His belief in the survival and flourishing of Anishinaabe culture informs his artistic practice, as he integrates elements from various cultures while remaining true to his roots. Elder Bell’s artwork has been showcased in numerous exhibitions across Ontario, British Columbia, and Switzerland, earning him recognition from collectors and institutions worldwide, including the Vatican Museum.


He is also an art instructor at Cambrian College, conducting workshops throughout North America, inspiring future generations to embrace their heritage. In recognition of his contributions, he received an Honorary Doctorate in Letters from Laurentian University.


With each brushstroke, Elder Leland Bell weaves a narrative of resilience and cultural pride, ensuring the continuation of Anishinaabe traditions and stories for future generations.


Elder Leland Bell, né en 1953 sur le territoire non cédé de Wiikwemkoong, sur l’île Manitoulin en Ontario, est un artiste Anishinaabe de renom dont l’œuvre reflète magnifiquement la riche culture de sa communauté. Élevé à Wiikwemkoong puis à Toronto, il est diplômé de l’Université Laurentienne avec une spécialisation en études autochtones. Membre du clan du Huard et affilié à la société Midewiwin des Trois Feux, il incarne un profond engagement envers son identité Anishinaabe, qui s’exprime avec force dans son art.


Son parcours artistique commence en 1972 sous la mentorat du Professional Native Indian Artists Incorporation, connu sous le nom du « Indian Group of Seven ». Ayant officiellement amorcé sa carrière de peintre en 1976, Elder Bell a développé un style distinctif influencé par l’École des Woodlands, mettant en scène des figures stylisées évoquant l’entraide, la paix et la sérénité, souvent inspirées par sa famille et ses amis.

Au-delà de la peinture, Elder Bell est un musicien et un écrivain dévoué. Il a collaboré avec Shirley Chee Choo et Blake Debassige sur des compositions musicales pour divers projets cinématographiques, enrichissant ainsi la tapisserie culturelle de sa communauté.


Un motif central de l’œuvre d’Elder Bell est le cercle sacré, symbole d’harmonie et d’interconnexion. Il affirme : « Le cercle est au cœur de notre tradition… ce que je crée est quelque chose de simple, serein et paisible. » Sa conviction en la survie et l’épanouissement de la culture Anishinaabe guide sa pratique artistique, alors qu’il intègre des éléments provenant de diverses cultures tout en demeurant fidèle à ses racines. Les œuvres d’Elder Bell ont été présentées dans de nombreuses expositions en Ontario, en Colombie-Britannique et en Suisse, et elles ont été reconnues par des collectionneurs et des institutions du monde entier, notamment le Musée du Vatican.

Il est également enseignant en arts au Collège Cambrian, où il anime des ateliers partout en Amérique du Nord, inspirant les générations futures à embrasser leur héritage. En reconnaissance de ses contributions, il a reçu un doctorat honorifique en lettres de l’Université Laurentienne.


À chaque coup de pinceau, Elder Leland Bell tisse un récit de résilience et de fierté culturelle, assurant la continuité des traditions et des histoires Anishinaabe pour les générations à venir.

The World is your canvas™