This is paragraph text. Click it or hit the Manage Text button to change the font, color, size, format, and more. To set up site-wide paragraph and title styles, go to Site Theme.
This is paragraph text. Click it or hit the Manage Text button to change the font, color, size, format, and more. To set up site-wide paragraph and title styles, go to Site Theme.
Lisa Pitawanakwat
Lisa Pitawanakwat is a proud Anishinaabe artist from the Mooz (Moose) Clan, originally from Wiikwemkoong Unceded Territory on Manitoulin Island, Ontario, and now based in Sudbury. A second-degree Midewin and entirely self-taught, Lisa channels her deep cultural roots, spiritual path, and personal journey into powerful acrylic works on canvas.
But her creativity doesn't stop there. She is a masterful traditional artisan - crafting hand-sewn hide mitts, moccasins, intricate beadwork, powwow regalia. She's also at the forefont of cultural revitalization, breathing new life into the rare practice of fish skin tanning and expanding her knowledge in deer and moose hide tanning to deepen her connection to the land and her heritage.
Lisa's painting journey began in 2009, sparked by the encouragement and generosity of friend and mentor Christi Belcourt, who gave her the tools and space to begin. Since then, her work has reached international audiences - one of her paintings is permanently displayed at the Benetton Gallery in Turin, Italy, and a commissioned jingle dress regalia piece is featured at the McCord Museum in Montreal, Quebec.
Lisa Pitawanakwat est une artiste Anishinaabe du clan Mooz (Orignal), originaire du territoire non cédé de Wiikwemkoong, sur l’île Manitoulin, en Ontario, et aujourd’hui établie à Sudbury. Membre de deuxième degré de la société Midewin et entièrement autodidacte, elle puise dans ses profondes racines culturelles, sa spiritualité et son vécu personnel pour créer de puissantes œuvres acryliques sur toile.
Sa créativité s’étend bien au-delà de la peinture. Lisa est une artisane traditionnelle chevronnée, maîtrisant la fabrication de mitaines et de mocassins en cuir cousus à la main, le perlage minutieux et la création de regalia pour pow-wow. Elle se distingue également comme figure de proue de la revitalisation culturelle, contribuant à redonner vie à la rare pratique du tannage de peau de poisson. Elle approfondit aussi ses connaissances du tannage de peaux de chevreuil et d’orignal, renforçant ainsi son lien intime avec la terre et son héritage ancestral.
Son parcours de peintre a débuté en 2009, grâce à l’encouragement et à la générosité de son amie et mentor, l’artiste Christi Belcourt, qui lui a offert les moyens et l’espace nécessaires pour explorer son art. Depuis, les œuvres de Lisa ont conquis des publics internationaux : l’une de ses toiles est exposée en permanence à la Galerie Benetton de Turin, en Italie, et une régalia de robe à clochettes réalisée sur commande est présentée au Musée McCord Stewart à Montréal, au Québec.
À travers chaque création, Lisa Pitawanakwat incarne la résilience, la transmission et la beauté vivante de l’art anishinaabe.






